سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کشاورزی آبیاری و زه کشی - agricultuel Irrigation and drainage

اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار به صورت بارانی موجب افزایش میزان تولید محصول تا سه برابر می شود،
محمد شیخ لر، مجری نمونه سیستم های آبیاری تحت فشار کشور از استان همدان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران ضمن بیان این مطلب گفت: با اجرای سیستم بارانی تحت فشار در سطح 500 هکتار و بدون تغییر میزان آب مصرفی موفق شدم مقدار تولید محصول را تا سه برابر افزایش دهم.
وی با اشاره به اینکه عمده محصول تولیدی او سیب زمینی، گندم و یونجه خشک است، افزود: با اجرای این سیستم در سال زراعی 84-83 حدود 6 هزار تن سیب زمینی، 1400 تن گندم، 1500 تن علوفه خشک و 30 تن بذر یونجه تولید کردم.
شیخ لر با بیان اینکه سطح اراضی آبی و دیم او یک هزار و 150 هکتار است، اظهار داشت: در سطحی که آبیاری تحت فشار را اجرا کردم چهار حلقه از چاهها را به صورت شبکه به هم متصل نموده و در نتیجه در فصول مختلف از یک یا چند چاه به صورت مستقل یا به طور همزمان بسته به نیاز آبی گیاه و مزرعه استفاده می کنم.
وی با اشاره به وضعیت بحرانی آب در کشور گفت: اجرای سیستم های آبیاری سنتی در کشاورزی موجب خواهد شد که طی ده سال آینده مشکلاتی در رابطه با آب شرب پیدا کنیم به همین دلیل باید هر چه سریعتر سیستم های آبیاری کشاورزی را تغییر دهیم.
شیخ لر در خصوص دلایل دستیابی به این موفقیت گفت: اجرای توصیه ها و راهنمایی های کارشناسان و مروجان کشاورزی و رعایت نکات فنی از دلایل اصلی این موفقیت است.
مجری نمونه سیستم های آبیاری تحت فشار مشکلات اصلی بخش کشاورزی را بازار سنتی و وجود واسطه ها دانست و اظهار داشت: کشاورزی در کشور ما تا حدودی توسعه یافته و این در حالیست که همچنان بازار سنتی است و این موضوعی است که هم موجب زیان تولیدکننده و هم زیان مصرف کننده می شود. وجود واسطه ها نیز سبب پایمال شدن حق کشاورز و مصرف کننده می شود و به همین دلیل دولت باید با تشکیل تعاونی های تولید و در اختیار قرار دادن امکانات لازم برای کشاورزان، زمینه فروش محصول توسط خود تولیدکنندگان را فراهم کند.

منبع :  sterlitzia.blogfa.com و کشاورز تنها


ارسال شده در توسط آبیار