سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کشاورزی آبیاری و زه کشی - agricultuel Irrigation and drainage

مقدمه:

با توجه به رشد جمعیت در جهان، نیاز به غذا نیز افزایش می یابد و قسمت اعظم این غذا از راه کشاورزی به دست می آید. برای تامین غذا اولین نیاز بشر آب می باشد. آب مایه حیات است و هر جا آب باشد آبادانی نیز به همراه دارد و انسان ها برای به دست آوردن آب متحمل مشکلاتی می گردند و آب نقش اساسی در زندگی انسان ها دارد.

با توجه به اهمیت آب در کشاورزی و تولید محصول در آینده ای نزدیک به جای تعیین عملکرد محصول در هکتار، تولید محصول به ازای هر واحد آب مصرفی ارزشیابی خواهد گردید.

راندمان آب آبیاری در بخش کشاورزی ایران در حال حاضر بین 33 تا 35 درصد گزارش شده است و ما باید این راندمان آبیاری را به روش های گوناگون از جمله با استفاده از روش های مختلف آبیاری تحت فشار افزایش دهیم.

 

·         شناخت انواع لوله های قابل مصرف در آبیاری تحت فشار

  1. لوله های قابل مصرف در سیستم آبرسانی
  2. لوله های قابل مصرف در ادوات سیستم های آبیاری تحت فشار

·         آشنایی با سیستم های آبیاری تحت فشار

  1. آبیاری بارانی
  2. سیستم آبیاری خطی یا لینیر (Linear)
  3. سیستم آبیاری دوار مرکزی یا سنترپیوت
  4. سیستم آبیاری قرقره ای یاگان

·         آبیاری قطره ای

       نکات ضروری در استفاده از سیستم آبیاری قطره ای

  وضعیت آب در ایران

ایران یکی از کشورهای خشک و کم باران جهان به حساب آمده و متوسط بارندگی آن 250 میلی متر ایت. متوسط بارندگی در استان یزد بین 90 تا 100 میلی متر بوده که سالانه با کاهش سفره آب زیر زمینی و پایان رفتن آم مواجه هستیم.

80 درصد آب برداشت شده از سفره های آب زیر زمینی در بخش کشاورزی مصرف می شود و بقیه در صنعت شرب و بهداشت استفاده می گردد و بیش از 90 درصد آب استحصالی در بخش کشاورزی مصرف می شود، لذا با توجه به کمبود آب در کشور، صرفه جویی از اهمیت خاصی برخوردار می باشد که ما با استفاده از سیستم های آبیاری تحت فشار می توانیم در مصرف آب صرفه جویی کنیم و حتی سطح زیر کشت را نیز افزایش دهیم.

 

·         شناخت انواع لوله های قابل مصرف در آبیاری تحت فشار


ارسال شده در توسط آبیار